Fora Brystoperation Nervøs – gode råd til efter operationenflag

0 visninger

2 svar

0
    2

Nervøs - gode råd til efter operationen

28. februar

Hej alle

Jeg har først fornyligt besluttet at tage første skridt til en BFO og er derfor igang med at finde al information jeg kan finde. Tanken om en BFO har jeg leget med i mange år, men har været så nervøs for en operation (jeg har aldrig været bedøvet før), at jeg har slået tanken hen og håbet alderen ville klare usikkerhederne. Det har den ikke, og nu har jeg endelig råd, lyst og mod på at gøre det. Min begrundelse er, at det “koster” mig mere på min daglige livskvalitet end på pengepungen i sidste ende.

Jeg har endnu ikke bestilt tid til en forundersøgelse, som jeg ringer om i morgen mandag, men jeg fandt dette forum og vil spørge ind til jeres erfaringer med operationen (jeg har allerede læst de andre faste tråde og gode råd fra klikken jeg har i tankerne)

1. Hvordan føles det at blive lagt i bedøvelse og vågne igen?
    2. Skal man have hjælp fra en bekendt de første par dage eller kan man klare sig selv (her særligt grundet corona tænker jeg at mindske behovet for en anden person)?
    3. Hvordan har I håndteret bad efter operationen? Kan man fx vaske hår?
    4. Hvad med madlavning og indkøb?
    5. Til dem af jer som har haft kontorarbejde, hvornår kunne I begynde arbejde igen? (nu er vi jo hjemmearbejdende disse tider)
    6. Hvor lang tid går der typisk fra forundersøgelse til selve operationen? (har jeg tid til mentalt at forberede mig?)
    7. Og så måske lidt atypisk – hvor lang tid før I havde sex igen? Jeg tænker de nye bryster er ømme en god tid efter, så det at en anden pludselig skal røre ved noget i øjeblikkets iver som er ømme er lidt… 

Puha, det var lidt mange spørgsmål af lidt af hvert. Tak for hvad end I kan give af svar og gode råd 🙂

De bedste hilsner

Maja

• Dette emne blev ændret 1 måned, 2 uger af Avatar of MajaPapaya MajaPapaya.
    • Dette emne blev ændret 1 måned, 2 uger af Avatar of MajaPapaya MajaPapaya.
    14
    39
    1. marts

Hej, jeg er blevet opereret i august på Cerix af Stig Frederik, fik rigtig god oplevelse. Her er lidt svar til dine spørgsmål 🙂

1. Hvordan føles det at blive lagt i bedøvelse og vågne igen? Var selv bange inden operationsdag, har aldrig prøvet bedøvelsen før. Men jeg mærkede intet, de er så dygtig og jeg stolede 110% på dem. Jeg vågnede lige efter operation, men kan ikke helt huske det, det næste jeg husker er at jeg vågner på værelset og spørge sygeplejersen om jeg taler sort haha. Jeg tænkt efter at det var dumt at bruge så meget energi på det, mærkede intet.
    2. Skal man have hjælp fra en bekendt de første par dage eller kan man klare sig selv (her særligt grundet corona tænker jeg at mindske behovet for en anden person)? Ja, det vigtigt du har en første par dage. Jeg blev opereret lørdag morgen, min søstre passede mig til søndag aften, så tog jeg hjem, fra mandag morgen var jeg alene.
    3. Hvordan har I håndteret bad efter operationen? Kan man fx vaske hår? Gik i bad alene fra dag 1, ventede med at vaske hår til der var gået 4-5 dage, og er det ikke også lige meget med hårvask, alm. bad klarede jeg alene. Det tage tid, men jeg havde ikke travlt med andet 🙂
    4. Hvad med madlavning og indkøb? Klarede alt inden, handlede ind til ca. 14 dage, forberedt lidt mad, ellers er der færdig retter og rugbrød. Husk at sætte alt ned i hoftehøjde, så du ikke skal løfte arme efter glas, kopper…
    5. Til dem af jer som har haft kontorarbejde, hvornår kunne I begynde arbejde igen? (nu er vi jo hjemmearbejdende disse tider) – jeg sidder på kontor og var på arbejde efter 1 uge.
    6. Hvor lang tid går der typisk fra forundersøgelse til selve operationen? (har jeg tid til mentalt at forberede mig?) Ja, og det er dig der bestemmer hvornår du ville opereres. Jeg var til FU i juni og operation 8. august.
    7. Og så måske lidt atypisk – hvor lang tid før I havde sex igen? Jeg tænker de nye bryster er ømme en god tid efter, så det at en anden pludselig skal røre ved noget i øjeblikkets iver som er ømme er lidt…  Sex var ikke problem, men han måtte ikke røre mine bryster i min. 6 uger. Jeg var meget fokuseret at gøre alt efter bogen i de første 6 uger, ikke trykker på dem, ingen armbevægelse over hoved, ikke må løfte noget, ikke sove på siden, husk og sove meget og slappe af så heler kroppen hurtigere. Har ikke haft nogle komplikationer overhoved, og heller ikke de store smerte jeg læst/hørt så meget om. Her hjemme lavede jeg hovedrengøring inden, handlede godt ind, jeg var så klar til at lave ingen ting :-). Jeg var smertefri efter ca. 10 dage, har ikke taget de stærke piller kun Ipren i ca. 7-8 dage og har sat ur til at ringe hver 6 time for at tage piller. Sygeplejerske sagde at jeg ikke skal står op om natten og tage piller, men det valgt jeg at gøre, så jeg var 100% dækket hele tiden.

40 år, 168 cm, 64 kg
    BFO: 8. august 2020 Cerix
    Læge: Stig-Frederik
    Motiva Ergonomix 425 cc
    0
    2
    1. marts

@Nadlug skrev:

Hej, jeg er blevet opereret i august på Cerix af Stig Frederik, fik rigtig god oplevelse. Her er lidt svar til dine spørgsmål 🙂

1. Hvordan føles det at blive lagt i bedøvelse og vågne igen? Var selv bange inden operationsdag, har aldrig prøvet bedøvelsen før. Men jeg mærkede intet, de er så dygtig og jeg stolede 110% på dem. Jeg vågnede lige efter operation, men kan ikke helt huske det, det næste jeg husker er at jeg vågner på værelset og spørge sygeplejersen om jeg taler sort haha. Jeg tænkt efter at det var dumt at bruge så meget energi på det, mærkede intet.
    2. Skal man have hjælp fra en bekendt de første par dage eller kan man klare sig selv (her særligt grundet corona tænker jeg at mindske behovet for en anden person)? Ja, det vigtigt du har en første par dage. Jeg blev opereret lørdag morgen, min søstre passede mig til søndag aften, så tog jeg hjem, fra mandag morgen var jeg alene.
    3. Hvordan har I håndteret bad efter operationen? Kan man fx vaske hår? Gik i bad alene fra dag 1, ventede med at vaske hår til der var gået 4-5 dage, og er det ikke også lige meget med hårvask, alm. bad klarede jeg alene. Det tage tid, men jeg havde ikke travlt med andet 🙂
    4. Hvad med madlavning og indkøb? Klarede alt inden, handlede ind til ca. 14 dage, forberedt lidt mad, ellers er der færdig retter og rugbrød. Husk at sætte alt ned i hoftehøjde, så du ikke skal løfte arme efter glas, kopper…
    5. Til dem af jer som har haft kontorarbejde, hvornår kunne I begynde arbejde igen? (nu er vi jo hjemmearbejdende disse tider) – jeg sidder på kontor og var på arbejde efter 1 uge.
    6. Hvor lang tid går der typisk fra forundersøgelse til selve operationen? (har jeg tid til mentalt at forberede mig?) Ja, og det er dig der bestemmer hvornår du ville opereres. Jeg var til FU i juni og operation 8. august.
    7. Og så måske lidt atypisk – hvor lang tid før I havde sex igen? Jeg tænker de nye bryster er ømme en god tid efter, så det at en anden pludselig skal røre ved noget i øjeblikkets iver som er ømme er lidt…  Sex var ikke problem, men han måtte ikke røre mine bryster i min. 6 uger. Jeg var meget fokuseret at gøre alt efter bogen i de første 6 uger, ikke trykker på dem, ingen armbevægelse over hoved, ikke må løfte noget, ikke sove på siden, husk og sove meget og slappe af så heler kroppen hurtigere. Har ikke haft nogle komplikationer overhoved, og heller ikke de store smerte jeg læst/hørt så meget om. Her hjemme lavede jeg hovedrengøring inden, handlede godt ind, jeg var så klar til at lave ingen ting :-). Jeg var smertefri efter ca. 10 dage, har ikke taget de stærke piller kun Ipren i ca. 7-8 dage og har sat ur til at ringe hver 6 time for at tage piller. Sygeplejerske sagde at jeg ikke skal står op om natten og tage piller, men det valgt jeg at gøre, så jeg var 100% dækket hele tiden.

Tusind tak for svar og gode tips! Det beroliger mig at læse andres oplevelser og svar på den nok lidt ‘dumme’ spørgsmål. Jeg kommer nok til at genlæse alle de gode råd herinde en milliard gange.

Jeg har fået en tid til FU den 20. april (forsinkelser grundet corona), og så må jeg tage den derfra 🙂

Du skal være logged ind for at svare på denne tråd.

Premiumsponsorer
Match finder det bedste tilbud til dig!
Udfyld skemaet og bliv ringet op af en Mylooks-rådgiver inden for 1-2 hverdage. - Det er gratis og uforpligtende. Vi skaber overblikket for dig, så du kan vælge den helt rigtige klinik.
  • Gratis og uforpligtende
    Inden for en uge bliver du kontaktet op af din personlige Mylooks-rådgiver, der ud fra dine særlige ønsker og behov vil finde det bedste tilbud til dig blandt de dygtigste behandlere.
  • Tryghed og kvalitet
    Mylooks henviser kun til klinikker, der har fået 5 ud af 5 stjerner af deres kunder. Mylooks har Danmarks største database af uafhængige klinikbedømmelser, indsamlet gennem mere end 10 år.
  • Spar penge
    Mylooks har over 30.000 brugere, og kan dermed få de bedste priser til dig hos klinikkerne. På den måde sparer du op til 30 % på plastikkirurgi og helt op til 70 % på andre behandlinger.
Oplysningerne på denne side er vejledende og må ikke bruges som erstatning for konsultation, anvisning eller vejledning af en sundhedsperson. Oplysningerne på Mylooks.dk må aldrig stilles til grundlag for diagnoser eller behandlinger. Indholdet på denne side er beskyttet af lov om ophavsret og tilhører Mylooks.dk. Indholdet må ikke kopieres uden skriftlig tilladelse fra Mylooks.dk. Oplysningerne på denne side må kun anvendes til privat brug.