Fora Brystoperation Mit forløb ved Citadell og gode rådflag

0 visninger

0 svar

5
    21

Mit forløb ved Citadell og gode råd

24. august

Jeg ved hvor nysgerrig man kan være på at høre om andres forløb ift. BFO, så jeg tænkte jeg ville dele mit forløb den første uge efter operationen. Jeg har indtil videre intet negativt at berette om, så håber at min historie måske kan give ro til nogle af dem der er nervøse for deres kommende operation, eller er nysgerrig på hvordan det er på Citadell i Sverige.

Op til operationen:

Der var 3 måneder mellem min seneste konsultation og til selve operationen, grundet sommerferie. Det føltes som lang tid, og gav anledning til at jeg virkelig kom i tvivl, om det var den rigtige beslutning, og ikke mindst om jeg havde valgt den rigtig størrelse. Jeg kiggede meget inde på realself.com for at finde eksempler på andre der var oppe i samme cc som mig, og det forvirrende nok mere, end det gavnede.

Jeg endte med, en uge inden operationen, at bede om 450 i stedet for 500 af flere årsager.

Dagen inden:
    Vi overnattede på Hotel Öresund, da min mødetid var blevet rykket frem til 6:30. Når jeg tænker tilbage, er jeg rigtig glad for at jeg fik så tidlig en tid, da jeg simpelthen ikke nåede at blive nervøs. Jeg havde taget bad aftenen inden og gjort mine ting klar, så jeg vågnede kl 6, tog tøj på, og så var det afsted.
    Operationsdagen:

Min mand kunne ikke være med på klinikken, grundet covid restriktioner, så jeg gik selv fra hotellet og hen til klinikken. Det var en meget kort tur, og jeg fik nydt den sidste friske gåtur, i en længere periode.

Jeg blev pænt modtaget på klinikken og kom hurtigt op på min enestue. Jeg blev bedt om at tage et bad, og fik det tøj på, jeg skulle have på til operationen.

FIF: Gør de ting klar på værelset, som du vil få brug for. Jeg satte oplader til, og sikrede jeg kunne nå den fra sengen, fik logget mig på wifi, fandt toilettasken frem så jeg nemt kunne komme i den osv.

Efter bad kom sygeplejersken og hjalp med at finde den rette post-operations bh.

Efter lidt tid kom kirurgen og hentede mig. Vi gik ned på hans kontor hvor vi gennemgik operationen, kiggede på et før-billede hvor jeg blev gjort opmærksom på at jeg i forvejen havde en lille størrelsesforskel på brysterne, og at dette derfor formentlig også vil være tilfældet efter operationen. Til sidst tegnede kirurgen nogle referencelinjer på mig, og vi gik ind på operationsstuen. Her blev jeg mødt at en sød narkoselæge og operationssygeplejerske, der hjalp mig op på operationsbordet og klargjorde mig til operationen.

Jeg fik en narkosemaske på, og var hurtigt væk. Det var min 2. gang i narkose, og jeg var derfor helt tryg, da 1. gang var en meget positiv oplevelse. Det samme var gældende for denne, 2. gang, og kan kun sige at det ikke er noget man skal frygte.

Efter et par timer vågnede jeg på min stue, og havde meget ondt i ryggen (af alle steder!). Jeg fik noget morfin som hurtigt hjalp på det. Jeg gik straks i gang med at skrive til min mand, at jeg nu var vågen og at det var gået godt. Efterfølgende kunne jeg se, at jeg ikke havde været heelt vågen, og derfor havde skrevet mange forskellige beskeder der ikke gav nogen mening 😀

Generelt havde jeg det ret godt ovenpå operationen (synes man vågner så lækkert ovenpå en narkose). Jeg havde ikke decideret ondt i brysterne, og det værste var at jeg havde meget svært ved at bevæge mine arme, så bare det at holde min telefon og skrive på den imens, virkede ret hårdt.
    Sygeplejersken kom ind med en ostemad med agurk, og ganske som min veninde havde fortalt, var det muligvis den bedste ostemad jeg nogensinde har fået 😀 Dog fandt jeg ud af, at jeg skulle tage meget små bidder, da jeg ikke kunne synke for meget ad gangen, uden at få ondt i halsen. Formentligt pga. at jeg havde haft et luftrør i halsen under operationen, som også havde gjort mig lettere hæs.

FIF: Min veninde der har været igennem en bfo, havde et par uger inden operationen fået mig til at øve at trække vejret i maven og IKKE i brystet. Det var ikke naturligt for mig, men jeg er så glad for at jeg fik det øvet, og var opmærksom på min vejrtrækning efter operationen. Jeg ved mange klager over at de ikke føler de kan trække vejret bagefter, men for mig var det slet ikke et problem, så længe jeg huskede, at det er maven der skal bevæge sig, og ikke brystkassen, når man trækker vejret dybt.

Jeg faldt i søvn on/off i løbet af de næste par timer, og det var først engang først på eftermiddagen at jeg følte mig helt vågen og at narkosen var ude af kroppen.

Sygeplejersken kom ind ca. hver halve time og tjekkede hvordan jeg havde det, og om jeg ville have noget at spise eller drikke. Jeg fik deres pasta med mozzarella, og det er en af de bedste pastaretter jeg har fået i hele mit liv. Jeg overvejer at få foretaget en ny operation, bare for at kunne få det igen 😀

Hen på aftenen havde jeg mod på at komme toilettet og tisse. Sygeplejersken hjalp mig op af sengen og ud på toilettet. Shit det gjorde ondt, og jeg følte mig i den grad handicappet. Al bevægelse gjorde ondt! Det værste var at skulle pumpe håndsæbe ud, da jeg skulle vaske hænder. Oh. My. Lord, det var jo nærmest fysisk umuligt, og jeg har aldrig før tænkt over hvor meget man åbenbart bruger sine brystmuskler til alle mulige bevægelser. Berøringsfri sæbedispensere er vejen frem 😀

Da jeg kom tilbage til min seng kunne sygeplejersken godt se at jeg havde brug for smertestillende, som jeg fik.

FIF: Narkose og smertestillende piller, kan være meget hårdt for fordøjelsen, så jeg gik i gang med at tage Magnesia allerede på operationsdagen, for at undgå at blive alt for forstoppet.

Bagefter kom min kirurg, og fortalte at operationen var gået godt og alle på operationsstuen synes det var blevet rigtig flot. Det siger han formentlig til alle, men det var lige det, jeg havde brug for at høre, så det gav mig den ro jeg havde brug for. Han spurgte om jeg havde spørgsmål, og sendte mig en mail med hvad jeg skulle være obs på det næste stykke tid efter operationen. Rigtig smart at have noget på skrift, da jeg formentlig selv ville glemme halvdelen.

Nu var det blevet aften, og jeg fik lidt at spise imens jeg lå og så tv. Jeg aftalte med sygeplejersken at jeg gerne ville lægge mig til at sove, så det ville være fint med lidt smertestillende. Det fik jeg, og vi aftalte at hun kom ind med noget midt om natten, når det var tid igen.

Dagen efter operationen:
    Da jeg vågnede næste morgen, kunne bevæge armene lidt mere, men stadig en del besværet. Jeg fik smertestillende og kom ud at tisse og hilse på min fjende; håndsæben.
    Bagefter spurgte sygeplejersken mig om vi lige skulle kigge på resultatet sammen. Hun hjalp mig af med brystbåndet og bh’en og jeg fik lov til at se brysterne for første gang. De ser jo altid ret tarvelige ud når de er helt nyopererede, og jeg var egentlig lidt trist over jeg måske ikke havde valgt størrelsen større. Til gengæld glædede jeg mig over at mine areolaer ikke var blevet meget store, som jeg havde frygtet, og at brysterne så symmetriske ud.
    Sygeplejersken hjalp mig på med bh og brystbåndet igen, og jeg begyndte at kæmpe mig i noget tøj, så jeg kunne komme hjem. Min mand kom og hentede mig kl 7:30 og sygeplejerskerne var søde at hjælpe med at bære alle mine ting ned til bilen.

Køreturen hjem gik fint, og jeg havde en pude med til at have mellem brystet og selen.

Vi kom hjem om formiddagen og jeg gik direkte i (eleveret) seng og sov et par timer.

Om aftenen fandt jeg modet til at komme i bad, og det var heldigvis rigtig dejligt og ikke smertefuldt som frygtet.

Dagene efter:
    Jeg mærker bedring for hver dag der går. Det værste tidspunkt på dagen er om morgenen når jeg skal ud af sengen. Der er typisk gået lang tid siden sidste dosis med piller, så der er kroppen ekstra medtaget og øm. Men igen, bedre for hver dag.

På trods af at jeg endte med at tabe mig et par kilo op i ugerne op til min operation, føler jeg mig ekstra tyk og stor ovenpå operationen. Jeg tror det formentlig er kroppen der holder på al det den kan, efter at føle den har været i undtagelsestilstand, og at jeg har været inaktiv i en uge, hvor jeg stadig har indtaget en del mad. Jeg glæder mig til at jeg kan blive lidt aktiv igen, og forhåbentligt komme tilbage til udgangspunktet inden operationen. Topmave står bare ikke helt så godt til de nye dyre bryster 😀

Om smerterne og hvad man kan:
    Jeg er overrasket over hvor milde smerterne har været. Jeg har kun fået morfin da jeg lå på klinikken, og det har faktisk været i forhold til at jeg havde ondt i ryggen, og ikke selve brysterne eller arrene.
    Generelt minder det, for mig, meget om når mælken løber til efter man har født, bare på steroider. Hele brystet føles meget stramt og hårdt, og begrænser ens bevægelighed. Dette skyldes formentlig også at jeg har en stram bh og brystbånd på.
    Jeg har fået arret i folden under brystet, og var ret nervøs for at post-operations bh’en ville sidde og genere arret, men det synes jeg ikke rigtigt har været en udfordring.

I forhold til hvor meget jeg kan, er der nu gået en uge, og jeg kan i teorien køre bil nu. Jeg synes dog jeg er godt udfordret af at skulle bruge kræfter på at skifte gear og tage sikkerhedssele på, så jeg undgår det stadig.
    Jeg er meget afhængig af min mand til alt det huslige, og tage sig at vores små børn, som jeg ikke må løfte i mindst 4 uger. Det er en udfordring med et blebarn og børn der skal spændes fast i autostol. Så det kræver en meget tålmodig mand, da han tager sig af næsten alt med dem.

FIF: Mht. madlavning har jeg forsøgt at lave en masse mad inden operationen, og fryse det, så vi bare kan opvarme noget hver dag. Det er jeg rigtig glad for, da jeg ikke føler jeg har kræfterne til at skære, røre og løfte gryder endnu, og jeg vil helst ikke belaste min mand med madlavning, oven i alt det andet han også har fået ansvaret for.

Jeg var inviteret til konfirmation på 5. dagen efter min operation, hvilket jeg havde meldt afbud til på forhånd. Den beslutning var jeg rigtig glad for, da det ville have været for hårdt for mig.

Jeg var til familiekomsammen på 6. dagen efter operationen, hvilket godt kunne lade sig gøre. Men det var kun et par timer, og jeg sad elendigt i bilen på hele turen (2 timer hver vej), og sov en god lang lur så snart vi var kommet hjem.

Ift. arbejde havde jeg taget fri i ugen efter operationen, og så aftalt at arbejde hjemmefra, i ugen efter det, så jeg først skal møde fysisk på arbejde, to uger efter min operation. Det passer mig rigtig godt, ikke mindst fordi det bliver en udfordring at finde tøj der sidder godt henover post-operations bh’en og brystbåndet, og at jeg som sagt ikke rigtigt føler mig komfortabel med at køre bil endnu.

Du skal være logged ind for at svare på denne tråd.

Premiumsponsorer
Match finder det bedste tilbud til dig!
Udfyld skemaet og bliv ringet op af en Mylooks-rådgiver inden for 1-2 hverdage. - Det er gratis og uforpligtende. Vi skaber overblikket for dig, så du kan vælge den helt rigtige klinik.
  • Gratis og uforpligtende
    Inden for en uge bliver du kontaktet op af din personlige Mylooks-rådgiver, der ud fra dine særlige ønsker og behov vil finde det bedste tilbud til dig blandt de dygtigste behandlere.
  • Tryghed og kvalitet
    Mylooks henviser kun til klinikker, der har fået 5 ud af 5 stjerner af deres kunder. Mylooks har Danmarks største database af uafhængige klinikbedømmelser, indsamlet gennem mere end 10 år.
  • Spar penge
    Mylooks har over 30.000 brugere, og kan dermed få de bedste priser til dig hos klinikkerne. På den måde sparer du op til 30 % på plastikkirurgi og helt op til 70 % på andre behandlinger.
Oplysningerne på denne side er vejledende og må ikke bruges som erstatning for konsultation, anvisning eller vejledning af en sundhedsperson. Oplysningerne på Mylooks.dk må aldrig stilles til grundlag for diagnoser eller behandlinger. Indholdet på denne side er beskyttet af lov om ophavsret og tilhører Mylooks.dk. Indholdet må ikke kopieres uden skriftlig tilladelse fra Mylooks.dk. Oplysningerne på denne side må kun anvendes til privat brug.