Patientrettigheder

Sundhedsstyrelsen fører tilsyn med sundhedsfaglig virksomhed, der udføres af personer i sundhedsvæsenet (f.eks. læger, tandlæger og sygeplejersker). Sundhedsstyrelsen har ydermere ansvar for, at der bliver sat en række officielle krav og standarder til udøvelse af de sundhedsfaglige gerninger. Derudover skal styrelsen også tilgodese patienternes retssikkerhed, og i det tilfælde hvor man er utilfreds med den behandling, man har fået, kan man klage (læs mere om klagemuligheder her). Sundhedsstyrelsen fører ikke tilsyn med sundhedspersoner uden autorisation, f.eks. piercere og alternative behandlere.

Ønsker man en kosmetisk operation, er det vigtig med grundig information inden selve indgrebet. Ingen kirurgi er risikofri, og på trods af at meget alvorlige komplikationer er sjældne, så indebærer et kirurgisk indgreb altid en sundhedsrisiko. Lægen skal derfor bl.a. informere dig om både bivirkninger og risici med mere. Læs mere om generelle risici for komplikationer ved kirurgi her.

Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en bekendtgørelse om kosmetisk behandling, hvori der fastsættes regler for, hvem der må udføre de enkelte behandlinger, hvilken information, der skal gives forud for indgrebet, og hvordan denne information skal gives. Bekendtgørelsen trådte i kraft 1. december 2007. En behandler, der overtræder reglerne, kan straffes med bøde. Du kan læse mere om reglerne her.

Hvilken information har patienten krav på?

Inden behandlingen skal patienten have både skriftlig og mundtlig information om den påtænkte behandling. Informationen skal indeholde en fyldestgørende beskrivelse af den kosmetiske behandling, herunder…

  • hvilket realistisk resultat, der kan forventes.
  • hvilke typer komplikationer og bivirkninger, der kan opstå efter behandlingen, samt hvor ofte de opstår.
  • eventuelle senfølger og langtidskomplikationer og/eller bivirkninger af den kosmetiske behandling.

Derudover skal informationen blandt andet overholde følgende krav:

  • Informationen skal gives af den autoriserede sundhedsperson, der er ansvarlig for behandlingen.
  • Informationen skal gives både mundtligt og skriftligt. Den skal være uden fagudtryk, og desuden skal informationen være neutral. Behandleren må således ikke uden saglig grund fremhæve en bestemt behandlingsmetode frem for en anden.
  • Der skal gives mere omfattende information forud for større indgreb og forud for indgreb, hvor der er nærliggende risiko for alvorlige komplikationer og bivirkninger.
  • Hvis behandleren skønner, at patienten er uvidende om forhold, der har betydning for at kunne tage stilling til om behandlingen skal udføres, skal patienten informeres om disse.
  • Behandleren skal informere om, hvis hans/hendes erfaring med det pågældende indgreb er af begrænset omfang.
  • Hvis det er relevant, skal behandleren oplyse om sine tidligere resultater, og hvilke komplikationer, der er indtrådt i forbindelse med behandlingen.
  • Behandleren skal fortælle om, hvis det pågældende indgreb afviger fra den/de almindeligt fagligt accepterede behandlingsmetode(r). Derudover skal der oplyses om, hvorfor lægen tilbyder en anden metode end den/de almindeligt fagligt accepterede

Betænkningstid

Ved større behandlinger som f.eks. brystoperation, maveplastik og fedtsugning skal patienten have en uges betænkningstid fra den mundtlige information er modtaget til samtykke indhentes.

Ved mindre behandlinger som mindre hårtransplantationer og peeling af huden, skal patienten have 2 dages betænkningstid fra den mundtlige information er modtaget til samtykke indhentes.

Samtykke

Som patient skal man give en klar accept inden en operation kan finde sted. Denne accept kaldes et samtykke. Samtykket kan enten afgives mundtligt eller skriftligt. Som patient kan du når som helst tilbagekalde dit samtykke.

Du kan læse mere om reglerne for kosmetisk behandling her:
Regler for kosmetisk behandling

Kilder:
Sundhedsstyrelsen

Premiumsponsorer
Match finder det bedste tilbud til dig!
Udfyld skemaet og bliv ringet op af en Mylooks-rådgiver inden for 1-2 hverdage. - Det er gratis og uforpligtende. Vi skaber overblikket for dig, så du kan vælge den helt rigtige klinik.
  • Gratis og uforpligtende
    Inden for en uge bliver du kontaktet op af din personlige Mylooks-rådgiver, der ud fra dine særlige ønsker og behov vil finde det bedste tilbud til dig blandt de dygtigste behandlere.
  • Tryghed og kvalitet
    Mylooks henviser kun til klinikker, der har fået 5 ud af 5 stjerner af deres kunder. Mylooks har Danmarks største database af uafhængige klinikbedømmelser, indsamlet gennem mere end 10 år.
  • Spar penge
    Mylooks har over 30.000 brugere, og kan dermed få de bedste priser til dig hos klinikkerne. På den måde sparer du op til 30 % på plastikkirurgi og helt op til 70 % på andre behandlinger.
Oplysningerne på denne side er vejledende og må ikke bruges som erstatning for konsultation, anvisning eller vejledning af en sundhedsperson. Oplysningerne på Mylooks.dk må aldrig stilles til grundlag for diagnoser eller behandlinger. Indholdet på denne side er beskyttet af lov om ophavsret og tilhører Mylooks.dk. Indholdet må ikke kopieres uden skriftlig tilladelse fra Mylooks.dk. Oplysningerne på denne side må kun anvendes til privat brug.