Klagemuligheder

Du kan klage, hvis du mener, at du er blevet forkert behandlet, ikke har fået rigtig eller tilstrækkelig information inden indgrebet, eller hvis lægen har nægtet dig aktindsigt.
Hvem skal jeg klage til?
Når du vil klage over Sundhedsvæsenet, kan du enten rette henvendelse direkte til klagemyndigheden eller til det lokale patientkontor.
Patientkontor
På det regionale patientkontor, som alle regioner og H:S (Hovedstadens Sygehusfællesskab) har oprettet, er der tilknyttet en patientvejleder. Han eller hun kan rådgive dig og hjælpe dig med udformning af din klage.
Du kan finde dit regionale patientkontor her:
Find dit regionale patientkontor
Klagemyndigheden
Klager over kosmetiske indgreb skal ligesom andre klager over behandling i sundhedsvæsenet rettes til Patientombuddet:
Du kan downloade et klageskema direkte fra Patientombuddets hjemmeside. Via linket her kan du vælge det, der passer til din situation:
Patientombuddet – Klagevejledning
Patientombuddet
Finsensvej 15
2000 Frederiksberg
Tlf.: 72 28 66 00 (mellem kl. 10-14)
E-mail: pob@patientombuddet.dk
Web: Patientombuddet.dk
Specielt om tandlæger
Hvis du vil klage over en privatpraktiserende tandlæge, skal du kontakte det regionale tandlægenævn. Få vejledning til at komme videre her:
Tandklage.dk
Tandklage.dk er udviklet og redigeret af Tandlægeforeningen i samarbejde med Danske Regioner.
Erstatning
Hvis du mener, at du er berettiget til erstatning for skader, som du er påført i forbindelse med undersøgelse og behandling, skal anmeldelsen om erstatningskrav rettes til Patientforsikringen. Det er ikke en forudsætning for at opnå erstatning, at du har klaget til Patientombuddet.
Læs mere om dine muligheder for at få erstatning på patientforsikringens hjemmeside:
Patientforsikringen.dk
Her finder du det skema, du skal udfylde, for at anmelde dit erstatningskrav:
Anmeldelsesskema for skader i forbindelse med behandling
Kilder:
http://www.patientombuddet.dk
http://patientforsikringen.dk