Faste og fantastiske bryster med disse 7 yogastilliger

Avatar of Sarah Fabricius
Udgivet

Det er tid til at hente din yogamåtte frem fra gemmerne og begynde at lave nogle få, nemme yogastillinger, der vil holde dine bryster i form. Hvis du er først i trediverne, savner du måske de faste og fantastiske bryster, som du havde i starten af tyverne. Så kom i gang med at lave disse syv øvelser, der kan give dem en opstrammer!

1. Krigerstillingen

Young woman practicing yoga

Veerabhadrasana eller krigerstillingen åbner din brystkasse tillige med hofter og lyske, og den er super afstressende. Hold dine ben adskilt og bøj det ene knæ lidt, samtidigt med at foden er udstrakt i en 90 graders vinkel. Stræk det andet ben bagud uden at bøje i det. Hold hænderne strakt og lige. Kig lige ud. Tag et par indåndinger og gentag med det andet ben mindst 10 gange. Eftersom denne øvelse åbner din brystkasse, vil regelmæssig udøvelse af denne stilling forhindre hængebryster.

2. Triangelstilling

Trikonasana (triangelstilling) udfører du ved at placere dine fødder med mindst tre til fire fødders mellemrum afhængig af længden på dine ben. Husk at dine fødder, ankler og knæ skal flugte med hinanden. Drej din venstre fod udad i en 90 graders vinkel og den højre fod i en 15 graders vinkel. Stræk ryggen og prøv at røre dine tæer på venstre fod med din højre hånd, så begge hænder danner en lige linje. Løft svangen på dine fødder, mens du bøjer dig ned for at holde om dine ankler, idet du kigger op. Du skal ikke bøje i dine knæ eller ryg. Når din krop opnår større fleksibilitet, kan du placere hele hånden fladt på gulvet og holde den position i nogle få minutter længere. Dette stræk af siden hjælper med at udvide din brystkasse og skuldre, og giver dig fastere bryster.

3. Brilleslangestilling

Læg dig ned på maven og tag langsomt en dyb indånding. Prøv at trække din overkrop bagud, indtil du løfter din lyske, idet du balancerer din krop på dine strakte arme, der flugter med håndfladerne, som presses ned i gulvet. Hele kroppen balancerer nu på dine ben og hænder, som også strækkes godt ud i processen. Læg dit hoved tilbage og kig op. Ånd langsomt ud, mens du lægger dig ned for derefter igen at indtage stillingen. Gentag denne øvelse mange gange og forøg lidt efter lidt varigheden af hver gentagelse. Denne intense rygbøjning kaldet Bhujangasana eller brilleslangestilling med den oprejste position, der minder om en brilleslange, udvider din brystkasse og hjælper samtidigt med at strække dine brystmuskler.

4. Buestilling

13646110964_ab31545717_o

Dhanurasana er en fremragende stilling, der kan holde dine bryster i form. Læg dig på maven med dine hænder opad. Ånd langsomt ud og træk begge ben mod dine baller. Prøv at få fat i dine ankler med dine hænder. Derpå tager du en dyb indånding, mens du trækker dine ankler væk fra dine baller. Dine lår er også løftet fra gulvet. Dine skulderblade er presset godt mod din ryg. Denne grundlæggende bøjning strækker hele kroppen, især langs brystlinjen.

5. Brostilling

14483526458_abc7376347_o

Sethubandhasana eller brostilling hjælper dig med at strække din brystkasse ud og stramme dine bryster. Læg dig fladt på ryggen, bøj dine ben og hold dem godt adskilte. Sæt håndfladerne på dine udstrakte hænder i gulvet, så de kan støtte din krop, mens du langsomt løfter midten af kroppen og danner en broagtig bue. Du kan også vælge at låse dine håndflader, men det anbefales først, når du er blevet bedre til øvelsen.

6. Shirshasana

3935269037_3cf79c9607_o
Foto: Neeta Lind

Shirshasana eller hovedstand er slet ikke beregnet til begyndere. Mens du sidder på hug, bøjer du dit hoved og placerer det på dine sammenflettede fingre. Stræk langsomt dine knæ ud, så de danner en dyb u-form. Træk forsigtigt dine fødder op mod loftet, idet de peger opad, den ene efter den anden. Ånd ud. Tag en dyb indånding og prøv at rette ryggen, indtil hele kroppen er udstrakt. Du kan derefter trække vejret regelmæssigt. Denne stilling hjælper dig med at trække dine bryster nedad – det modsatte af hængebryster – og giver dig stærkere muskler.

7. Viparita Karani

Denne dybt afslappende tilstand kaldes for benene-op-ad-væggen stillingen eller Viparita Karani, og man laver den tit efter yogaøvelserne inden savasana (afslapning af hele kroppen). Efter at du har skubbet dine baller mod væggen, strækker du langsomt begge ben ud, idet benenes vægt hviler mod væggen. Dine håndflader skal være åbne og afslappet. Du kan også bruge en pude til at afbalancere dig selv, især hvis du er nybegynder. Udfør øvelsen i 10 minutter.

Brysterne er nok kvindens vigtigste, ydre kropsdel, både fysisk og psykisk. Udover at vælge og bruge den rigtige bh-størrelse samt opretholde personlig hygiejne og en perfekt kropsholdning (f. eks uden at falde sammen og undgå at ligge hele natten på kun den ene side), skal du regelmæssigt lave de ovennævnte stillinger for at få et yngre, bedre, smukkere og mere selvsikkert udseende.

Premiumsponsorer
Match finder det bedste tilbud til dig!
Udfyld skemaet og bliv ringet op af en Mylooks-rådgiver inden for 1-2 hverdage. - Det er gratis og uforpligtende. Vi skaber overblikket for dig, så du kan vælge den helt rigtige klinik.
  • Gratis og uforpligtende
    Inden for en uge bliver du kontaktet op af din personlige Mylooks-rådgiver, der ud fra dine særlige ønsker og behov vil finde det bedste tilbud til dig blandt de dygtigste behandlere.
  • Tryghed og kvalitet
    Mylooks henviser kun til klinikker, der har fået 5 ud af 5 stjerner af deres kunder. Mylooks har Danmarks største database af uafhængige klinikbedømmelser, indsamlet gennem mere end 10 år.
  • Spar penge
    Mylooks har over 30.000 brugere, og kan dermed få de bedste priser til dig hos klinikkerne. På den måde sparer du op til 30 % på plastikkirurgi og helt op til 70 % på andre behandlinger.
Oplysningerne på denne side er vejledende og må ikke bruges som erstatning for konsultation, anvisning eller vejledning af en sundhedsperson. Oplysningerne på Mylooks.dk må aldrig stilles til grundlag for diagnoser eller behandlinger. Indholdet på denne side er beskyttet af lov om ophavsret og tilhører Mylooks.dk. Indholdet må ikke kopieres uden skriftlig tilladelse fra Mylooks.dk. Oplysningerne på denne side må kun anvendes til privat brug.